Thursday, 4 June 2015

Atmajyothi



 

 Sri Laxminarayan Aithal




स्वयं फलरूपतेति ब्रह्मकुमारः ।। 30 ।।
30. ब्रह्मकुमार  (has  told)  that : (the  Devotion)  has  the  self-shapeliness  of  the  fruit.
64. Those  who  deliberate  upon  by  merely  taking  the  help  of  intelligence  have  the  danger  of  egoistically  obtaining  the  knowledge.  But,  God  is  the  Self  of  all;  therefore,  none  has  the  capacity  to  know  Him.  Through  the  help  of  which  one  can  know  God  who  is  the  Witness  of  all
 विज्ञातारमरे केन विजानीयात् ।।(बृ. 2-4-14). ‘There  is  no  agency  to  know  that  God  who  illumines  everything  from  His  Form  of  Understanding.’-  thus,  speaks  याज्ञवल्क्य. But,  it  is  certain  that  those  who  take  refuge  only  in  God  obtain  the  direct  experience  of  God  by  His  Grace  alone.  Not  only  that,  how  do  extroverts  suddenly  obtain  the  strength  of  mind  to  the  Principle  of  God ? 
That’s  what  the  Lord  has  preached  to  उद्धव  :-
योगास्त्रयो मया प्रोक्ता नृणां श्रेयो विधित्सया ज्ञानं कर्म भक्तिश्च नोपायोsन्योsस्ति कुत्रचित् ।।
निर्विण्णानां ज्ञानयोगो न्यासिनामिह कर्मसु तेष्वनिर्विण्णचित्तानां कर्मयोगस्तु कामिनाम् ।।
यदृच्छया मत्कथादौ जातश्रद्धस्तु यः पुमान् निर्विण्णो नातिसक्तो भक्तियोगोsस्य सिद्धिदः ।।
भाग. 11-20-6, 7, 8.
The योग  of  Knowledge  is  for  them  who  have  freed  themselves  from   passions  towards  sensual  objects  and  they  have  renounced  the  action;  the  योग  of  Action  is  for  them  who  have  not  freed  from  passions;  and,  the  Devotion  is  for  them  who  have  somehow  developed  faith  in  listening  the  story  of  God.  In  this  manner,  by  a  good  luck   the  taste  started  in  devotion  develops  only  through  devotion  and  ends  up  with  devotion  is  quite  natural;  and,  nothing  else  is  so  easily  and  probably  become  a  chief  expedient  for  the  Devotion.
In  the  world,  if  we  are  in  need  of  any  object,  then  only  we  search  for  it.  Therefore,  that  search  may  be  commenced  from  love;  but,  there  is  no  hope  that  the  love  develops  from  it  only;  the  works  started  with  love  may  end  up  with  disgust.  Suppose,  one  has  a  good  opinion  towards  an  object;  while  trying  to  obtain  it  if  he  knows  its  defects  he  may  stop  his  effort  to  have  it;  or  after  obtaining  it  the  initial  fascination  towards  it  may  disappear.  But,  the  matter  of  devotion  is  not  similar  to  that.  As  soon  as  the  devotion  is  originated,  with  love  its  taste  goes  on  increased,  then  the  love  in  it  is  still  more  strengthened;  at  last,  the  obstacle  of  egoism  also  disappears;  then,  we  merge  in  God  who  is  the  Infinite  Ocean  of  Love.
65. Those  who  are  lovingly  devoted  to  listen  the  story,  etc.  obtain  a  flash  in  their  mind  that  the  inner  expedient  is  greater  than  the  outer  one.  The  one  who  develops  a  taste  in  the  inner  expedient  become  curious  to  meditate  upon  God  remaining  in  a  lonely  place.
बुद्ध्या विशुद्धया युक्तो धृत्या  त्मानं नियम्य शब्दादीन् विषयांस्त्यक्त्वा रागद्वेषौ व्युदस्य ।।
विविक्तसेवी लघ्वाशी यतवाक्कायमानसः ध्यानयोगपरो नित्यं वैराग्यं समुपाश्रितः ।।

अहङ्कारं बलं दर्पं कामं क्रोधं परिग्रहम् विमुच्य निर्ममः शान्तो ब्रह्मभूयाय कल्पते ।।
. गी. 18-51, 52, 53.
According  to  these  verses,  by  purifying  the  mind,  the  one’s  natural  state (स्वभाव) becomes  pure;  he  controls  his  inner-organ (अन्तःकरण)  and  gives  up  external  sensual  objects;  without  having  love  and  hatred (ऱागद्वेषौ),  he  remains  in  solitude;  he,  controlling  his  mind,  speech  and  action (त्रिकरण),  always  likes  to  remain  only  in  the  contemplation  of  God;  he  has  complete  absence  of  passions  and  he  frees  from  egoism,  power,  arrogance,  lust,  anger  and  egoistic  attachment;  and,  he  obtains  only  the  Form  of  Brahman.
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